0700 10 410

Изкуственият интелект и бързите кредити

20.05.2024г.

Изкуственият интелект и бързите кредити

В света на финансите и икономиката промените никога не престават да ни изненадват. От пристигането на първите банки в древността до появата на дигиталните валути и онлайн платформи, индустрията постоянно се развива. В наши дни една от най-значимите тенденции, която формира бъдещето на кредитирането, е използването на изкуствен интелект (от английски – artificial intelligence AI) и други технологични иновации.

В последните години изкуственият интелект е станал изключително актуална тема, особено във финансовия сектор, където влиянието му става все по-забележимо. Днес ще разгледаме как развитието на финансовите услуги зависи от напредъка на технологиите, особено изкуственият интелект, който вече работи в някои кредитни и банкови институции.

Дигиталните технологии непрекъснато преобразяват финансовия сектор. Въпреки че този процес понякога може да предизвика затруднения, дигитализацията и новите платформи значително опростяват работата на фирмите, които предоставят кредити, финансови услуги и продукти в тази област.

Какво означава „изкуствен интелект“?

Той се изразява в способността на машина да проявява интелектуални умения като мислене, съобразяване, планиране и създаване. Във финансовия сектор този вид технология се развива бързо. Можем да дадем пример с картовите терминали, мобилното и интернет банкиране от миналото. Едно от предимствата на внедряването на тези финансови услуги е улесняването на начина, по който извършваме плащанията си.

Те ни позволяват да ползваме онлайн банкиране, да вземаме бързи  онлайн кредити и други. След развитието на всички тези услуги се появява нуждата от по-лесен и удобен начин за предоставяне и получаване на финансови услуги, което отваря вратата за развитието и все по-широкия спектър на услуги, които може да предложи изкуственият интелект. Първите забележими иновации в тази област са така наречените чатботове.

Какво представлява чатботът?

Чатботовете са софтуерни програми, които автоматично реагират на запитвания от потребители, създавайки усещането, че комуникираме с реален човек. С нарастващата необходимост във финансовия сектор за бързи отговори на запитвания, използването на приложения с вградени интелигентни технологии става предпочитано решение. Със сигурност все един от нас поне веднъж е попадал на подобна технология в интернет сайтовете. Може дори да не сте разбрали, защото чатботовете вече са толкова усъвършенствани, че понякога дори не можем да направим разлика между истински човек и чатбот.

Има такъв чатбот, изграден изцяло в България, който може да провежда диалози, да отговаря на различни въпроси и в момента се развива към статут на обширен финансов съветник - робот. Неговата основна цел е оптимизация на бизнес процесите и борба с измами или пране на пари. С използването на различни технологии, чатботът се превръща в мощна система, която може да анализира информация и да разбира нуждите на конкретния потребител, предлагайки съответни отговори. Това е голямото предимство на изкуствения интелект, използван във финансовите среди – банковия сектор, компании за  бързи кредити и други.

Ползи от развитието на изкуствения интелект във финансовите услуги

Едно от предимствата е, че изкуственият интелект може активно да участва в продажбите, маркетинга на нови услуги и последващата им поддръжка. Кредитните фирми и финансовите институции извличат голяма полза от инструментите за изкуствен интелект, които им помагат да обработват и анализират големи обеми от данни значително по-бързо, отколкото би било възможно без тях. Бързите резултати са от съществено значение за клиентите, особено когато става въпрос за услуги като бързи кредити и банкови трансакции. С помощта на изкуствения интелект, те получават висококачествено 24/7 обслужване.

Технологиите като машинно обучение и невронни мрежи ще позволяват на финансовите институции да анализират големи количества данни с невидима за човешкото око скорост и прецизност. Това позволява по-бързо и ефективно вземане на решения за кредитиране, което е от съществено значение както за клиентите, така и за кредиторите.

Друга важна възможност, която изкуственият интелект предлага, специално в областта на бързите кредити, е способността да подобри работата на отдела за обслужване на клиенти. Той може да определи каква сума би било подходящо да се одобри на клиент, който желае да вземе кредит и как да разпредели тази сума, така че погасителните вноски да не увеличат месечните му разходи.

Освен подобрените услуги, значителното намаляване на разходите е още едно предимство от въвеждането на изкуствения интелект във финансовия сектор. Изследвания показват, че чатботовете с възможности за обработка на естествен език са намалили разходите за обслужване на клиенти във финансовия и здравния сектор с огромната сума от 8 милиарда долара само до 2022 година.

Използването на умни технологии и развитието в сферата на изкуствения интелект може да служат като основен инструмент за идентификация и потвърждаване на самоличността на клиент, като се включват разпознаване на реч, изображения, почерк и други аспекти. За финансовия сектор, особено за компаниите, предлагащи  пари на заем, това представлява изключителна полза. Чрез разпознаване на лицето на кандидата за кредит се повишава нивото на сигурност и идентификация, като се предотвратява злоупотреба и измама, ако някой се опита да извърши манипулации с чужда или открадната самоличност.

Точно затова работата с изкуствения интелект във финансовия сектор е от огромно значение за откриването на престъпления, свързани с банкови, кредитни и финансови услуги. В момента подобни престъпления се проследяват чрез компютърни системи, но този метод не е достатъчно ефективен, за разлика от употребата на високотехнологичен изкуствен интелект, като например чатботове.

Изкуственият интелект в бързите кредити днес

Може да се каже, че вече някои от компаниите за бързи кредити използват част от възможностите на изкуствения интелект. Предлагането на кредити изцяло онлайн е един такъв пример. Какво имаме предвид? След като попълниш формата за кандидатстване, всичко се случва през твоя смартфон и на твоя email.

От попълването на заявка, през становище дали си одобрен за заема, до подписване на самите документи и получаване на парите по банковата ти сметка. Това също е вид изкуствен интелект, макар да е толкова естествено за нас, че да не го забеляваме и да не го отчитаме като такъв.

Ако се замислиш все повече услуги и продукти поддържат тази функция. Дори прахосмукачките роботи, които вече много хора има в домовете си, работят на базата на изкуствения интелект, така че да могат да „видят“ дали пред тях има препятствие или не.

Предизвикателства пред бъдещето на кредитирането

Въпреки че изкуственият интелект и технологичните иновации представляват огромен потенциал за подобряване на процеса на кредитиране, те също така поставят и редица предизвикателства. Едно от най-големите предизвикателства е свързано със защитата на личните данни и сигурността на информацията. С увеличаването на използването на AI (изкуствен интелект) и събирането на големи количества данни, нараства нуждата от все по-защитени процеси за онлайн кредитите.

Бъдещето на кредитирането е свързано с използването на изкуствен интелект и други технологични иновации. Все пак ще минат няколко години преди всичко това да бъде възможно и настъпването на тези процеси ще става поетапно. Така и клиентите и самите институции ще могат да навлизат лека по лека в процеса по дигитализация.

AI не само улеснява и ускорява процеса на кредитиране, но и предоставя възможност за персонализирани финансови услуги и по-голяма достъпност до кредити за различни клиенти. Въпреки това, за да се реализира пълният потенциал на тези технологии, е от съществено значение да се намери баланс между иновациите и защитата на личните данни и сигурността на информацията. Само по този начин можем да гарантираме устойчиво и ефективно развитие на кредитния пазар в бъдеще.

Подобни публикации

19.06.2020г.

Smart home или как да направим дома си по-удобен?

Smart home или още наричани "умни" домове, навлизат все по-настоятелно в живота ни. Разбери кои са най-често използваните устройства, с които да дигитализираш дома си, така че да го направите по-удобен и по-комфортен! 

 

Виж още

20.01.2023г.

Как да използваме разумно бързите кредити?

На всички ни е ясно, че бързите кредити не се славят с особено добра репутация.Точно, заради това днес ще ти дадем няколко съвета за това как да използваш бързите кредити разумно.

 

Виж още